kwalifikacje do pracy biurowej

Jakie są wymagania do pracy w biurze?

Myślisz o przebranżowieniu i znalezieniu pracy na innym stanowisku? Zastanawiasz się, czy zatrudnienie jako pracownik biurowy, będzie odpowiednie dla Ciebie i przede wszystkim kto pracuje w biurze? Taka praca zazwyczaj wiąże się z planowaniem i realizacją wielu zadań z różnych dziedzin. Jednak może być również wyzwaniem, które przyniesie satysfakcję.

Prowadzenie obsługi biura jest szansą na samodzielne i odpowiedzialne stanowisko, niezależnie czy mowa o małej, średniej czy dużej firmie. Wyzwania mogą pojawić się wszędzie. A mając odpowiednie kwalifikacje, można ubiegać się o pracę w firmach prywatnych, instytucjach publicznych oraz organizacjach charytatywnych, czyli wszędzie tam, gdzie niezbędna jest pomoc zorganizowanej i spostrzegawczej osoby.

Wymagania do pracy w biurze – czego można się spodziewać?

Poszukując pracy jako pomocnik biurowy, należy pamiętać, że wymagania na tego typu stanowiskach zależą w dużej mierze od stopnia ich samodzielności oraz planowanego zakresu obowiązków w firmie. Są jednak pewne cechy, które przyszli pracodawcy wymieniają, jako szczególnie cenne, a czasami wręcz niezbędne u przyszłego pracownika. Jakie więc umiejętności w pracy na takim stanowisku mogą się przydać? Które miękkie i twarde kwalifikacje są najważniejsze?

Umiejętności w pracy, które sprawdzą się podczas wykonywania obowiązków biurowych, to z pewnością znajomość zasad komunikacji werbalnej i niewerbalnej w świecie biznesu, zdolność do szybkiej reakcji na daną sytuację oraz odporność na stres. Praca w biurze opiera się na kontaktach z innymi, dlatego przydaje się też doświadczenie w pracy z ludźmi. Twarde kwalifikacje to przede wszystkim zdolność obsługi urządzeń biurowych: komputera, drukarki, skanera i telefonu, a także oprogramowania jak Microsoft Office i swobodne korzystanie z Internetu. 

Zakres obowiązków pracownika biurowego

Należy pamiętać, że szczegółowy zakres obowiązków pracownika biurowego może różnić się w zależności od potrzeb konkretnego pracodawcy, a także samej struktury przedsiębiorstwa. Zazwyczaj osoba pracująca na takim stanowisku jest odpowiedzialna za:

  • obsługę korespondencji przychodzącej i wychodzącej,
  • przygotowanie pism, ewidencji i materiałów niezbędnych do funkcjonowania biura,
  • przyjmowanie oraz obsługę interesantów twarzą w twarz, mailowo i telefonicznie,
  • obsługę urządzeń biurowych,
  • obsługę programów i aplikacji wykorzystywanych w pracy biura,
  • organizowanie spotkań i konferencji,
  • wykonywanie poleceń przełożonych.

Kto przeważnie decyduje się na pracę w biurze? Osoby, które nie mają problemów z rozmową z innymi, a także są pomocne i zorganizowane. Nabycie kwalifikacji do organizacji pracy biura może być początkiem nowej drogi zawodowej. Warto zastanowić się, czy nie jest to idealna możliwość do zmiany miejsca zatrudnienia oraz postawienia sobie nowych wyzwań, czy kierunku rozwoju.

f: webandi / pixabay